щодо проведення конференц-семінару «Сучасні проблеми забезпечення
доступності до адміністративного судочинства» та презентації «Довідника з
питань захисту громадянами своїх прав, свобод та законних інтересів у
адміністративних судів України», організованих спільно Хмельницьким
університетом управління та права та Програмою розвитку ООН в Україні
(20 грудня 2006 року, 13 год. 00 хв., конференц-зал готелю «Енеїда», ауд. 907,
м. Хмельницький, вул. Театральна, 8)
Невід’ємною складовою формування правової, демократичної та правової держави є утвердження пріоритету загальнолюдських цінностей над інтересами держави, публічними інтересами. Ці положення знайшли своє відображення у Конституції України, відповідають міжнародним та європейським стандартам у сфері захисту прав людини.
Однак практика реалізації цих положень в Україні, на жаль, не у повній мірі відповідає гаслам, викладеним в Основному законі держави. Попри закріплення у ч. 2 ст. 3 Конституції України обов’язку держави та її органів сприяти громадянам у реалізації їхніх прав, інколи останні стикаються з великими труднощами щодо досягнення бажаного результату у відносинах з владою. Кожна цивілізована держава вирішує питання забезпечення законності у діяльності органів державної влади чи місцевого самоврядування по-різному: інститут обмудсмана, створення спеціалізованих контролюючих органів, створення квазісудових та судових інституцій.
Україна пішла по шляху запровадження окремої гілки у судовій системі – адміністративних судів, основним призначенням створення яких визначається не здійснення контролю за органами державної влади та місцевого самоврядування, а забезпечення захисту порушеного, оспореного чи невизнаного права людини й громадянина.
Ідеї про запровадження адміністративної юстиції в Україні містяться іще у Концепції судово-правової реформи в Україні. Однак тільки із прийняттям у 2002 році нового Закону України «Про судоустрій України» простежується чіткий намір законодавця створити систему адміністративних судів. Із прийняттям і набранням чинності Кодексом адміністративного судочинства України (1 вересня 2005 року) розпочав безпосередньо працювати спеціальний механізм захисту прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у відносинах із органами державної влади, місцевого самоврядування, їхніми службовими та посадовими особами.
Протягом понад річної чинності Кодексу адміністративного судочинства судова практика стикнулася з деякими труднощами. Подекуди можна зустріти висловлювання, що запровадження адміністративних судів створило більше проблем, ніж їх вирішило.
На сьогодні однією із суттєвих проблем, яка має неабияке значення, є незавершеність формування цілісної структури адміністративних судів. Так, наприклад у Хмельницькій області допоки не створений і, відповідно, не сформований окружний адміністративний суд як місцевий адміністративний суд. Тому протягом вже тривалого часу його функції виконують місцеві загальні територіальні суди, а також господарський суд Хмельницької області. Це, у свою чергу, не сприяє професіоналізації суддів як ознаки спеціалізованого суду, формуванню традицій відправлення правосуддя в адміністративних справах, адже не виключена ситуація, за якою загальний територіальний суд та господарський суд, розглядаючи справи за одним кодексом – Кодексом адміністративного судочинства, можуть норми матеріального права застосовуватися неоднаково, по-різному використовувати положення процесуального законодавства.
Поряд із неоспоримими перевагами спеціалізованого суду, яким і є адміністративний суд, його діяльність пов’язана із деякими проблеми, труднощами як теоретичного та практичного характеру. Насамперед, яким чином звичайній людині захистити свої права, отримати достойний судовий захист. Так, тільки у Хмельницькому існуватиме три суди: Хмельницький міськрайонний суд, Господарський суд Хмельницької області, Хмельницький окружний адміністративний суд. До якого суду необхідно звертатися за захистом порушеного, оспореного чи невизнаного права? Яким чином це зробити?
Поряд із такими елементарними для юристів питаннями виникають й ряд інших проблем: визначення юрисдикції адміністративних судів, співвідношення юрисдикції адміністративних судів із юрисдикцією Конституційного Суду України, адміністративних судів та господарських судів, адміністративних та цивільних судів, порядок звернення до адміністративного суду, порядок розгляду та вирішення адміністративної справи, апеляційного, касаційного та інших форм перегляду судового рішення в адміністративних справах, порядок виконання рішень адміністративного суду, особливості оскарження дій державного виконавця щодо виконання рішень адміністративного суду та інших органів й осіб.
Саме виявленню цих проблем та шляхів вирішення спорів між людиною та державою присвячений Довідник, підготовлений фахівцями Програми розвитку ООН в Україні. Він розпочинається із відповідей на найзагальніші питання щодо адміністративної юстиції в Україні: Що таке адміністративне судочинство? Яка різниця між Кодексом адміністративного судочинства та Кодексом про адміністративні правопорушення? Які суди є адміністративними? і т.д. Водночас у ньому міститься детальна інформація щодо процесуальної діяльності суду, а також тих осіб, які звертаються до суду за захистом порушеного права. Там знаємо відповіді на питання щодо строку та порядку подання адміністративного позову, порядку ознайомлення із матеріалами адміністративної справи, особливостями доказування в адміністративному процесі, порядку поводження в адміністративному суді як учасника процесу, можливості та порядку оскарження рішення адміністративного суду, а також яким чином слід домагатися його виконання.
Проблеми доступності судового захисту порядком адміністративного судочинства будуть розглянуті експертом, яким виступатиме завідувач кафедри цивільно-правових дисциплін Хмельницького університету управління та права, завідувач Подільської лабораторії з проблем адаптації цивільного законодавства до законодавства Європейського Союзу Академії правових наук України, кандидат юридичних наук, доцент Білоусов Юрій Валерійович, який досліджує проблеми адміністративної юстиції в Україні вже понад 10 років, автор монографії з цієї проблематики, значної кількості наукових публікацій та роз’яснень чинного законодавства у сфері судового захисту прав фізичних та юридичних осіб.
У ході конференц-семінару будуть дані відповіді на питання, які стосуються захисту прав людини порядком адміністративного судочинства.
Науково-дослідна частина
Хмельницького університету управління та права